Τρίτη 4 Φεβρουαρίου 2014

Συνεδρία 39: Συνοριακή Γραμμή


Παρακολουθώ με ενδιαφέρον στην αρχή και μετά με εκνευρισμό το τι λέγεται μετά το συμβάν στο Φαρμακονήσι. Αυτό που με κεντρίζει περισσότερο δεν είναι το ανθρωπιστικό κομμάτι, το οποίο κρίνεται στο μεμονωμένο περιστατικό, αλλά η λογική της δράσης. Γιατί το λιμενικό; Με ποιο τρόπο; Με ποια επιχειρησιακή τακτική; Βάση ποιας στρατηγικής; Όσοι θεωρούνται δρώντες στη διαδικασία διάσωσης έχουν συγκεκριμένους ρόλους που σχετίζονται με μιαν υπερκείμενη πολιτική. Θα εξηγήσω την έλλειψη αυτής ακριβώς της υπερκείμενης πολιτικής και για το γιατί το Φαρμακονήσι θα επαναληφτεί αν δεν υιοθετηθεί μια από τις δύο αντικρουόμενες πρακτικές για τη φύλαξη των συνόρων.

Ας ξεκινήσουμε από τα νομικά. Βάση του Δικαίου της Θάλασσας, στο οποίο η Ελλάδα είναι συμβαλλόμενο μέρος αλλά όχι η Τουρκία, άρθρο 98, το παράκτιο κράτος έχει υποχρέωση να σπεύδει στη διάσωση πλοίου ή επιβατών που βρίσκεται σε κίνδυνο στα χωρικά του ύδατα. Αν το πλοίο επιδίδεται σε παράνομες δραστηριότητες (άρθρα 110-111) μπορεί να κάνει νηοψία, αλλά οφείλει να διασώσει τα θύματα του δουλεμπορίου. Σε περίπτωση που το ναυάγιο έχει λάβει χώρα σε διεθνή ύδατα η SAR (Διεθνής Σύμβαση για τη Ναυτική Έρευνα και Διάσωση) ορίζει (άρθρα 43-45) ότι πρέπει να σπεύσουν οι αρχές του κράτους που α) λαμβάνει πρώτα το σήμα κινδύνου και β) έχει τα τεχνικά μέσα να προβεί στη διάσωση. Παραβλέπω τις κριτικές και τα νομικά κενά που υπάρχουν στις συνθήκες, κάποια από τα οποία έχουν καλυφθεί από τη νομολογία του Δικαστηρίου, και πηγαίνω στο πρακτικό κομμάτι. Η εκτέλεση επιχείρησης διάσωσης είναι δήλωση κρατικής κυριαρχίας. Στο σύνορο Ελλάδας-Τουρκίας όπου η διαμάχη για το ζήτημα των ορίων κρατικής κυριαρχίας είναι συνεχής, είναι απαράδεκτο να μην εκμεταλλεύεσαι κάθε ευκαιρία να κατοχυρώσεις τα δικαιώματά σου. Την πρώτη φορά που τουρκικό πλοίο θα διασώσει μετανάστες ή πρόσφυγες σε ελληνικά χωρικά ύδατα, οι ‘γκρίζες ζώνες’ θα μοιάζουν παραμυθάκι δημοτικού.

Στο θεωρητικό μέρος τώρα πριν περάσω στο πολιτικό, εδώ και περίπου 20 χρόνια υπάρχει μια θεωρία που αναπτύχθηκε από τη ‘σχολή της Κοπεγχάγης’ και ονομάζεται securitization theory. Οι Buzan και Weaver αρχικά και μετά o Bigo ανέπτυξαν μιαν ερμηνεία για το πώς κάποια ζητήματα πολιτικοποιούνται και ανάγονται μέσα από τον πολιτικό λόγο ως ζητήματα ασφαλείας για μια κοινωνία ή ένα κράτος. Η θεωρία είναι εξαιρετικά πολύπλοκη και θα την αναλύσω στο επόμενο post καθώς είναι η δεύτερη φορά που την αναφέρω. Εκείνο που ενδιαφέρει στην προκειμένη περίσταση είναι ότι παρατηρεί μια μετάβαση από τη στρατικοποίηση των συνόρων στο παραδοσιακό σύστημα των εθνών-κρατών στην αστυνόμευσή τους. Παρόλο που στρατός και αστυνομία χαρακτηρίζονται ως σώματα ασφαλείας οι δράσεις τους παραμένουν διακριτές. Ως αποτέλεσμα η αντιμετώπιση όσων προσπαθούν να περάσουν χωρίς άδεια τα σύνορα μιας χώρας είναι διαφορετική. Ο στρατός αντιμετωπίζει αντίπαλο στρατό και έχει δικαίωμα να σκοτώσει, η αστυνομία αντιμετωπίζει όσους παραβαίνουν τον εγχώριο νόμο και συλλαμβάνει, αλλά δε σκοτώνει. Η αστυνόμευση των συνόρων μεταφράζεται σε διαχείρισή τους και όχι προστασία τους όπως ο στρατός. Η ΕΕ από το 2005 και μετά έχει προκρίνει αυτή τη μέθοδο διαφύλαξης συνόρων, με έμφαση στη συλλογή πληροφοριών και στην αντιμετώπιση έναντι της προφύλαξης. Αυτά στη θεωρία.

Στην πρακτική, δηλαδή στην πολιτική, τα πράγματα δε λειτουργούν με αυτόν τον τρόπο. Καθώς τα σώματα ασφαλείας αποτελούν όργανα (της τάξης), παίζουν στο ρυθμό που τους δίνει ο μαέστρος (κυβέρνηση) και με το τέμπο (ερμηνεία της τάξης) που τους δίνεται. Ως εκ τούτου, αν η πολιτική προτεραιότητα είναι η μείωση των μεταναστευτικών ροών με κάθε τρόπο και κόστος, τότε η συνέπεια με την οποία τα σώματα ασφαλείας θα εκτελούν τις επιχειρήσεις διάσωσης θα είναι αναγκαστικά μειωμένη. Σημείωση εδώ, το Λιμενικό είναι αστυνομία, ενώ το Πολεμικό Ναυτικό στρατός. Η ελληνική κυβέρνηση έχει δηλώσει ξεκάθαρα ότι επιδιώκει να καταπολεμήσει τη μετανάστευση με κάθε κόστος και μάλιστα κάποιοι βουλευτές, ακόμα και Υπουργοί έχουν δηλώσει ευθαρσώς: Να τους κάνουμε το βίο αβίωτο ώστε να μη θέλουν να έρθουν. Μπορώ λοιπόν να βγάλω το συμπέρασμα ότι οι εντολές για διάσωση στη θάλασσα δεν είναι χλιαρές τουλάχιστον και το ότι έγινε στο Φαρμακονήσι ήταν αποτέλεσμα μη αυστηρών οδηγιών. Αυτή τη στιγμή τίποτα δεν έχει αποδειχθεί και δε θα το τραβήξω παραπάνω. Έχω όμως αρκετή εμπειρία των σχέσεων πολιτικής και οργανισμών για να το βλέπω ως αποτέλεσμα.

Η πολιτική όμως στην Ελλάδα παραμένει τσίρκο και οι εκπρόσωποί της εντυπωσιακά αμόρφωτοι. Κυβερνητική βουλευτής χαρακτήρισε τους μετανάστες στη Φαρμακονήσι ‘εισβολείς’. Δεν ξέρω αν είναι πιο άθλιο το να μη γνωρίζει τι ακριβώς σημαίνει το ‘εισβολέας’ στο διακρατικό σύστημα, ή να γνωρίζει και να χρησιμοποίησε το χαρακτηρισμό ψηφοθηρικά. ‘Εισβολέας’ χαρακτηρίζεται κάποιος ένοπλος που φοράει χαρακτηριστικά (στολή) του σώματος και του κράτους (αποκλειστικά) που εκπροσωπεί και έχει σκοπό την κατάληψη εδάφους. Οι μετανάστες δεν είναι ποτέ εισβολείς ακόμα και όταν περνάνε στη χώρα παράνομα. Η αντίδραση του αρμόδιου Υπουργού Ναυτιλίας υπήρξε γελοία και σε οποιαδήποτε κανονική χώρα θα είχε είτε παραιτηθεί, είτε θα τον είχαν παραιτήσει. Τραγική ήταν και η εξήγηση που έδωσε το ίδιο το Λιμενικό.

Από την άλλη, η εκμετάλλευση μιας τραγωδίας πολιτικά από την αντιπολίτευση παραμένει ανήθικη. Ειδικά το να προβάλλεται φωτογραφία πατέρα που έχει χάσει τα παιδιά του στο Κόσσοβο ως ανθρώπου που έχασε τα παιδιά του στο Φαρμακονήσι είναι χυδαίο. Επειδή η φωτογραφία δεν ξεκίνησε από κόμμα της αντιπολίτευσης, απλώς χρησιμοποιήθηκε θα πω μόνο ότι είναι μικροπολιτική βλακεία να μην ελέγχεις τη χρησιμοποιείς στο επικοινωνιακό κομμάτι. Αντίθετα, δεν είναι χυδαίο να τονίζεις το ανθρωπιστικό κομμάτι, όμως είναι πολιτικά ελλιπές. Δεδομένα η ανθρώπινη ζωή είναι πάνω από όλα και σε μιαν ανθρωποφαγική κοινωνία όπως έχει εξελιχθεί η ελληνική αυτό πρέπει να υπογραμμίζεται. Όταν όμως έχει προβεί σε προπαγανδιστικές τακτικές χάνεις πολύ από το κύρος σου. Και εφόσον επιδιώκεις να χτυπήσεις μια κυβέρνηση που σε χαρακτηρίζει αντεθνικό κόμμα, οφείλεις να τονίσεις ότι τέτοιες αποτυχίες έχουν τεράστιο αντίκτυπο στα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας στο Ανατολικό Αιγαίο. Εκεί, πάνω στη συνοριακή γραμμή.

7 σχόλια:

  1. Ουφ ρε Ραμόν, όπου και να το πιάσεις βρωμάει το ρημάδι. Είκοσι και χρόνια ανυπαρξίας πολιτικής στο μεταναστευτικό, υπογραφής συνθηκών χωρίς μελέτη-παρέμβαση-συνδιαμόρφωση-προετοιμασία-διαχείριση, τσεπώματος κονδυλίων προοριζομένων για τους μετανάστες, απουσία αξιόπιστης διαδικασίας ασύλου, αστυνόμευσης συνόρων, επαναπροώθησης, υποδοχής, ενσωμάτωσης των μεταναστών. Πόσα θακερδίζαμε σαν κοινωνία από τν ομαλή ενσωμάτωση μεταναστών! Μόνο τις ασφαλιστικές εισφορές να βάλεις και την φορολόγηση, όλο και κάτι θα σωνόταν. Αυτά βέβαια είναι περσινά ξινά σταφύλια, τώρα τι κάνουμε. Συγγνώμη αλλά δεν κατάλαβα καλά, οι δύο επιλογές είναι έιτε αστυνόμευση (διάσωση αν χρειαστεί) και σύλληψη μέσω αστυνομικού-λιμενικού βραχίονα ή θανάτωση μέσω στρατιωτικού; Μάλλον κάτι δεν πιάνω. Επίσης με αυτή τη λογική αν κάποιος εισέρχεται παράνομα, χωρίς όπλο και διακριτικά ή με σκοπό την απόσπαση εδάφους, στην χώρα κοντά σε μία σκοπιά π.χ. ο στρατιώτης δνε έει δικαίωμα(σύμφωνα με το Δ.Δίκαιο) να τον αποτρέψει, ακόμα και σκοτώνοντάς τον; Είναι ευθύνη της αστυνομίας;
    Ουφ, το εκκρεμές ανάμεσα στην απόγνωση και στην πεισματική αντίσταση στην σήψη συνεχίζεται...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλά κατάλαβες αυτοί είναι οι 2 άξονες σκέψεις. Προσοχή! Δεν κρίνω το αν είναι οι σωστοί ή αν είναι πλήρεις, αυτό που περιγράφω είναι η πολιτική πραγματικότητα. Αυτές οι σχολές σκέψεις επηρεάζουν τις αποφάσεις και νομοθετούν. Και το διεθνές δίκαιο είναι προβληματικό έτσι και αλλιώς κυρίως ως προς την εφαρμοσιμότητά του. Όμως επειδή είναι αποτέλεσμα συμφωνιών, αν την υπογράφεις, οφείλεις να ξέρεις τι υπέγραψες και να την τηρείς.

      Για την οικονομική επίδραση των μεταναστών, πέρα από ακραίες ρητορίες, έχει αποδειχθεί από τα επίσημα στοιχεία ότι είναι περισσότερο ευεργετική από ότι διαβρωτική. Όταν όμως τηρούνται οι νόμοι. Άλλωστε, το ισχυρότερο κράτος στον κόσμο, οι ΗΠΑ, είναι ένα κράτος που έχτισε τη δύναμή του πάνω στη μαζική μετανάστευση. Η κοντή του όμως ιστορία το επέτρεψε.

      Διαγραφή
  2. ενσωματωση. μεγαλη κουβεντα ειπες.

    το εχω δει πως γινοταν στη γερμανια. μια χωρα υποτιθεται ναζιστων οπου οι μεταναστες επρεπε να τρεμουν.

    οι γονεις μου που ζησαν εκει 18 χρονια ειχαν οποιαδηποτε ευκολια ηθελαν. και δανεια, και επιδοματα για τα παιδια, κι οτι αλλο τους κατεβαινε στο κεφαλι το γερμανικο κρατος τσακιζοταν να τους εξυπηρετησει με ενα και μοναδικο σκοπο. δεν ηθελε να σε εχει μεταναστη και επι ξυλου κρεμαμενο. ηθελε να αποκτησεις δεσμους με τη χωρα. να εχεις πραγματα να υπερασπιστεις και πραγματα να χασεις. να ξοδευεις οσο περισσοτερα χρηματα γινεται εκει και να μην τα στελνεις πισω στην πατριδα σου.

    και το μεγιστο παραδειγμα. μετα απο ενα σοβαρο προβλημα υγειας ο αδερφος μου νοσηλευτηκε για μερικους μηνες σε νοσοκομειο. ο λογαριασμος βγηκε στα 140 χιλιαδες μαρκα. οταν ο πατερας μου δηλωσε οτι αδυνατει να πληρωσει, οχι μονο δεν τον εβαλαν φυλακη, οχι μονο δεν τον απελασαν, οχι μονο αρκεστηκαν στο να δηλωσει πτωχευση και τον αφησαν να συνεχισει να δουλευει (με μοναδικο ορο οτι αν αποκτησει περιουσιακα στοιχεια πανω απο ενα ποσο, αυτα θα πανε στο κρατος) αλλα καλυφθηκαν δωρεαν και οι φυσιοθεραπειες του αδερφου μου σε κορυφαιο κεντρο αποκαταστασης.

    αντε πες μου μετα απ ολα αυτα αν ο μεταναστης δεν την ποναει τη χωρα που του δινει ψωμι να φαει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είδες Κοτς πόσο εύκολο είναι αν δε σε αντιμετωπίζουν ως διαφορετικό; Οι γονείς σου δούλευαν εκεί κανονικά και είχαν όλες τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα που έχει ο κάθε Γερμανός πολίτης. Απλά και όμορφα. Επειδή έτυχε να κάνω πρόσφατα κάτι εξετάσεις στην Ultra καπιταλιστική Αγγλία θα σου πω το εξής. Οι εξετάσεις μου κόστισαν 400 λίρες. Τις πλήρωσα και η ασφάλεια μου τις έδωσε πίσω σε 5 εργάσιμες.

      Επίσης όταν ήρθα Αγγλία, μόλις έπιασα το σπίτι, πήρα κάρτα με την οποία πληρώνω τους δημοτικούς φόρους και με την οποία ψηφίζω στις δημοτικές εκλογές. Ναι κατευθείαν, ως κάτοικος Λονδίνου θεωρούν ότι πρέπει να έχω λόγο. Για τις εθνικές χρειάζομαι citizenship που βγαίνει στα 3 χρόνια. Απλό έτσι;

      Διαγραφή
    2. Ναι ρε γαμώτο, ειλικρινα΄πιστεύω ότι μπορούσαμε υπο προϋποθέσεις να τους κάνουμε να αγαπήσουν αυτόν τον τόπο πιο πολύ και από μας. Ο τόπος και ο λαός μας στα καλα του είναι αγαπησιάρικος. Και μάλιστα μακροπρόθεσμα θα δημιουργούσαμε και τις προϋποθέσεις επιβίωσης, όωτας ένας λαός που έχει μκρό σχετικό μέγεθος και κάθε άλλο παρά πληθυσμιακή σφριγηλότητα.

      Διαγραφή
    3. Το έχουμε κάνει παλιότερα. Από Εβραίους (Θεσσαλονίκη) μέχρι Αρβανίτες (που εξελληνοποιήθηκαν πλήρως). Θέληση να υπάρχει...

      Διαγραφή
  3. Επειδή το έχω βαρύνει πολύ το blog, για τα πιο ποδοσφαιρικά, εναλλακτικά πάντα, θα με βρείτε στο www.sombrero.gr, πάντα ως Ramón Llul

    ΑπάντησηΔιαγραφή