Παρασκευή 6 Φεβρουαρίου 2015

Συνεδρία 81: Λεφτά


Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) αποφάσισε να μη δέχεται από τις 11 Φεβρουαρίου τα ελληνικά κρατικά ομόλογα ως ενέχυρα. Η κίνηση αυτή που υπήρχε στον ορίζοντα ως πιθανότητα να συμβεί από τις 28 Φεβρουαρίου επισπεύσθηκε περίπου κατά τρεις βδομάδες. Επειδή διαβάζω και ακούω διάφορες απόψεις, ρήσεις ή κρίσεις πάνω στο θέμα, θέλω να κάνω μερικές παρατηρήσεις.

Αρχικά να ξεκαθαρίσουμε ότι η απόφαση σημαίνει ότι η ΕΚΤ δε θα δέχεται πια ελληνικά ομόλογα ως αντάλλαγμα για παροχή ρευστότητας στις ελληνικές τράπεζες. Η απόφαση είναι καθαρά πολιτική και λαμβάνεται ως μέσο πίεσης στη νέα ελληνική κυβέρνηση. Ενώ υποστηρίζεται ότι η ΕΚΤ δρα σύμφωνα με το καταστατικό της σε αυτήν την απόφαση, υπάρχει ένα μεγάλο πρόβλημα σε αυτό το επιχείρημα. Η ελληνική κυβέρνηση έχει μεν ορκιστεί, ο πρωθυπουργός και ο υπουργός οικονομικών έχουν βγει σεργιάνι στην Ευρώπη να παρουσιάσουν τις προτάσεις τους και να δουν τι λένε κάποιοι από τους εταίρους, όμως μέχρι που λήφθηκε αυτή η απόφαση από την ΕΚΤ η ελληνική Βουλή δεν είχε ανοίξει. Ως εκ τούτου κανένα νομοσχέδιο δεν είχε περάσει, επομένως καμία μονομερής ενέργεια από την Ελλάδα δεν είχε πραγματοποιηθεί. Το συμπέρασμα είναι ότι η απόφαση της ΕΚΤ είναι καθαρά πολιτική και αποτελεί την πρώτη κίνηση της απέναντι πλευράς.

Αντίθετα με την επίσκεψη του Dijsselbloem που δεν αποτελούσε μέρος της διαπραγμάτευσης, τώρα το παιχνίδι έχει αρχίσει. Όπως έγραφα και στο προηγούμενο post ότι σε μια διαπραγμάτευση πας για το 6 στα 10. Μένει να δούμε τι είναι διατεθειμένη η κάθε πλευρά να παραχωρήσει. Η αλήθεια είναι ότι σε θέση ισχύος βρίσκεται η Γερμανία και η ΕΚΤ. Είναι οι δανειστές, είναι εκείνοι που μπορούν να προκαλέσουν ασφυξία στην ελληνική (και όχι μόνο) οικονομία εκμηδενίζοντας τη ρευστότητα και έχουν και το πολιτικό σκηνικό με το μέρος τους. Από την άλλη πλευρά η ελληνική θέση ενισχύεται από τη δημοκρατική νομιμοποίηση της νέας κυβέρνησης, το κόστος που μπορεί να προκαλέσει η απομάκρυνση της χώρας από την Ευρωζώνη και την αποτυχημένη εμπειρία των παρελθόντων πέντε ετών.

Δύο παραπάνω λόγια για το πολιτικό σκηνικό στην Ευρώπη. Η Ελλάδα δεν υποστηρίζεται στις θέσεις που παρουσιάζει από τις άλλες χώρες του Νότου. Αυτό δεν αποτελεί έκπληξη και πραγματικά πέφτω απ’ τα σύννεφα με όσους πέφτουν απ’ τα σύννεφα. Στην Ιταλία ο Renzi ανήκει στη φιλελεύθερη δεξιά και δεν μπορεί να πάει κόντρα στη λογική των ιδιωτικοποιήσεων και της δημοσιονομικής πειθαρχίας. Η Πορτογαλία έχει εκδώσει ένα τριανταετές ομόλογο για να χρηματοδοτήσει το χρέος της και τυχόν υποστήριξη της Ελλάδος θα ήταν σα να ακύρωνε τη μέχρι τώρα πολιτική της. Η Ισπανία έχει ακόμα μεγαλύτερο πρόβλημα. Το κυβερνόν ΡΡ έχει μαζέψει μια ντουλάπα δικογραφίες σκάνδαλα, έχει ακολουθήσει τη ρητορική της κυβέρνησης Σαμαρά περί μη εναλλακτικής, μονοδρόμου, κτλ, έχει εφαρμόσει ρητορική και πρακτικές τρομοκρατίας και είναι χριστιανοδημοκράτες. Επίσης ο Rajoy έχει τον Pablo Iglesias και το Podemos που προηγείται στις δημοσκοπήσεις, το οποίο σε ενδεχόμενη νίκη του στις εθνικές εκλογές το Νοέμβρη ή το Δεκέμβρη θα κάνει το μισό ΡΡ να μπει στη φυλακή από τα σκάνδαλα που έχει μαζέψει.

Πέρα από το Νότο, οι Βόρειοι είναι με τη Γερμανία διότι μοιράζονται κοινά συμφέροντα και ανήκουν στην Ευρωπαϊκή δεξιά. Αυτό όμως μας φέρνει στο άλλο μεγάλο πρόβλημα της όλης διαδικασίας επαναδιαπραγμάτευσης. Κάθε θεωρία έχει τις αγκυλώσεις και τις φαντασιώσεις της. Στην καλύτερη περίπτωση είναι πράγματα που σε συνθήκες εργαστηρίου και σε καθαρά θεωρητικά μοντέλα δουλεύουν ή μπορεί να δουλέψουν, αλλά στην πραγματικότητα δε δουλεύουν ποτέ. Στη χειρότερη, η θεωρία έχει σφάλματα και λογικά άλματα που οι οπαδοί τους έχουν μάθει να τα δέχονται ή να τα παρακάμπτουν, όπως κάνουν και στις αθλητικές ομάδες που υποστηρίζουν αν ευνοούνται απ’ τη διαιτησία ή να παραβιάζουν ένα σωρό νόμους για να κάνουν γήπεδα, προπονητικά κέντρα ή μεταγραφές. Στην περίπτωσή μας, ο νέο-φιλελευθερισμός διέπεται από δύο αξιωματικές αρχές: ότι τα πάντα μπορούν να είναι εμπορεύσιμα και ότι οι ιδιωτικοποιήσεις κάνουν το κράτος, που είναι per se κακό και δυσλειτουργικό, να έχει στο τέλος περισσότερα κέρδη από την ανάπτυξη και την αύξηση της απασχόλησης που φέρνουν οι ιδιωτικές επενδύσεις.

Ακόμα και όταν αρκετοί (σκέτο) φιλελεύθεροι οικονομολόγοι έγραφαν ότι σε περιόδους κρίσης, στην αρχή το κράτος πρέπει να αυξήσει τις δαπάνες του για να δημιουργήσει τα δίχτυα ασφαλείας εκείνα που θα προστατεύσουν την κοινωνία από τη διάλυση, η ιδεολογία-μόδα της εποχής δεν κάνει βήμα πίσω. Ιδιωτικοποιήσεις, μικρότερο κράτος, δημοσιονομική πειθαρχία, περιορισμός μισθών και όλα όσα ξέρετε. Η πράξη όμως διαψεύδει την προσέγγιση εργαστηρίου. Το ΔΝΤ έκανε πέρυσι μια έρευνα για να δει ιστορικά που έχει πετύχει ένα πρόγραμμα σαν το ελληνικό και το αποτέλεσμα ήταν ότι βρήκε μηδέν επιτυχημένες περιπτώσεις. Εδώ και πέντε χρόνια η ανάπτυξη έρχεται από τον επόμενο χρόνο και έχει καταντήσει η χώρα σαν τους δύο που περιμένουν τον Godot. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα δε λειτουργεί, η ιδιωτικοποιήσεις δεν προχωρούν ακόμα και όταν το τίμημα που μπαίνει είναι πολύ χαμηλό, η μείωση μισθών δε φέρνει νέες επενδύσεις, η μεγάλη ανεργία κατεδαφίζει τα αποθεματικά των ταμείων και πάει  λέγοντας.

Είναι γνωστός ο αφορισμός του Einstein που ορίζει τη βλακεία ως το να επαναλαμβάνεις το ίδιο πράγμα περιμένοντας διαφορετικά αποτελέσματα. Η συνέχιση του ίδιου μοντέλου είναι θεωρητική αγκύλωση και μέγιστη βλακεία, αλλά το πολιτικό παιχνίδι πίσω του είναι πόκερ που μοιάζει με ρώσικη ρουλέτα. Αυτό βέβαια δε σημαίνει ότι η λύση είναι να επιστρέψει η χώρα στις πολιτικές που τη χρεοκόπησαν. Επαναλαμβάνοντας τους ακατάσχετους διορισμούς «δικών μας παιδιών», τις κρατικοποιήσεις ζημιογόνων εταιριών για το ονόρε, τις μίζες, τη συμπεριφορά των πολιτικών ότι το κράτος τους ανήκει, τις επιχορηγήσεις στις εκλογικές περιφέρειες για πανηγύρια και εκδηλώσεις που μαζεύουν 20 νοματαίους και όλα αυτά τα ωραία της μεταπολίτευσης είναι εξίσου βλακώδες.


Ο κόσμος αλλάζει και η πολιτική εξέλιξη έχει μείνει πολύ πίσω σε σχέση με την τεχνολογική και την επιστημονική. Ακόμα και ο νέο-φιλελευθερισμός είναι θεωρία της δεκαετίας του 1970. Χρειάζεται μεγαλύτερη προσαρμογή στις απαιτήσεις της εποχής και σκιαγράφηση του μέλλοντος. Η πολιτική κρίνεται με όρους 19ου αιώνα τις περισσότερες φορές, αδυνατώντας να παρακολουθήσει τις εξελίξεις. Και αυτό είναι ένα ζήτημα πολύ πιο σοβαρό από το ποιος και με ποιους όρους δίνει τα λεφτά.

2 σχόλια:

  1. Είναι όντως γραφικό να περιμένεις υποστήριξη του ευρωπαϊκού "νότου" λες και ότι οι πολιτικές θέσεις εξαρτώνται κυρίως από το γεωγράφικο πλάτος. Ότι οι "σαμαράδες" της Ιταλίας, Ισπανίας και Πορτογαλίας θα προστρέξουν στο πλάι μας.
    Το πρόβλημα είναι να θα δει καθαρά η Γερμανία ότι η πολιτική της "Γερμανικής Ευρώπης" δεν πάει άλλο. Θα πρέπει να αλλάξει αυτό, ακόμα και να θα χρειαστεί αν φανεί ότι είνια δική τους πρωτοβουλία. Η Γερμανία έχει μεγαλύτερο ειδικό βάρος σαν πρόμαχος της ΕΕ και όχι σαν επικυρίαρχός της, πόσο μάλλον χωρίς ΕΕ.
    Όσον αφορά τον νεοφιλελευθερσιμό εκτιμώ ότι ο Σόιμπλε επηρεασμένος από τον Χάγιεκ και τους "Αυστριακούς" έχει αφ'ησει και την Γερμανία με έλλειψη δημόσιων επενδύσεων από το 09 και μετά που αργα ή γρήγορα θα του σκάσει στα χέρια. Όμως εμείς δεν έχουμε τέτοια περιθώρια πλέον.
    Πάντως προσωπικά το βασικό πρόβλημα συμφωνώ ότι είναι στην προτελευταία παράγραφο, μνημόνιο ή χωρίς, ευρώ ή χωρίς, το βασικό ζήτημα είνια τι και πως ακριβώς το κάνουμε ως χώρα.
    Μία μόνη παρατήρηση. Γενικά, με όλα τα κακά που έχουν γίνει, οι πολιτικοί από την απελευθέρωση ως τώρα έχουν κάνει κάτι καλό. Κράτησαν την εθνική περιουσία, έστω και για να την νέμονται νεποτικά, στα χέρια τους κράτους. Για το αν κάποιος είνια αξιόχρεος συυπολογίζοντια και το είσόδημα και η περιουσία του. Αυτό δεν συμβαίνει στα κράτη. Άν συνέβαινε θα δανειζόμασταν χαμηλότερα από την Γερμανία πχ, όπου δάση, υπέδαφος, ακτές δεν ανήκουν στο κράτος, αν δεν κάνω λάθος.
    Ή από μία άλλη σκοπιά η εταιρεία Japonica μας αξιολογεί Α+, αρκεί να μετρήσουμε αλλιώς. http://bponline.amcham.gr/?p=2843

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Το αστείο της υπόθεσης είναι ότι η ΕΕ δημιουργήθηκε ώστε να μην μπορεί να γίνει εφικτή η "γερμανική Ευρώπη". Αυτό 60 χρόνια πριν, πλέον είναι ξεκάθαρο ότι η Ευρώπη έχει ηγεμόνα που έχει βλέψεις κυριαρχίας. Το ερώτημα σε αυτό το γεγονός είναι το τι κάνουν ακριβώς Γαλλία και Βρετανία για να το περιορίσουν. Τίποτα μέχρι τώρα. Ζούμε ακόμα σε έναν ρεαλιστικό κόσμο, όπου τα συμφέροντα κυριαρχούν. Όταν ο 2ος & ο 3ος δεν συντάσσονται κατά του 1ου, υπάρχει πρόβλημα.

    Η ενοποίηση σε αντί-γερμανικό μέτωπο του Νότου ήταν σοβαρό στρατηγικό λάθος της κυβέρνησης. Μόνο η ήπια υποστήριξη από την Ιταλία δεν αρκεί. Αν μπορούσαν να φέρουν τη Γαλλία, που είναι βαρύς παίχτης στο κόλπο, τότε θα είχε ένα νόημα.

    Αυστρία-Σικάγο σημειώσατε άσο ε; Έτσι είναι όμως δυστυχώς βλέπω ότι η Ευρώπη πάει 20 χρόνια πίσω από τις ΗΠΑ. Όταν εκεί δημιουργούν δίχτυα κοινωνικής προστασίας πλέον, ανεβάσουν κατώτατους μισθούς και προσφέρουν περίθαλψη, είναι τραγικό η Ευρώπη που τα είχε αυτά να εφαρμόζει πολιτικές Regan, που έχουν ξεπεραστεί εδώ και 20 χρόνια.

    Αταραξία, η "αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας" στην Ελλάδα είναι τόσο ανέκδοτο όσο και η "πάταξη της φοροδιαφυγής". Σοβαρά τώρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή