Κυριακή 9 Νοεμβρίου 2014

Συνεδρία 69: Ευθανασία


Αυτές τις μέρες διεξάγεται στη Βρετανία το ετήσιο συνέδριο της British Medical Association (BMA). Το φετινό κυρίαρχο θέμα ήταν η αλλαγή του νόμου για τη «βοήθεια στο θάνατο», ή όπως το λένε οι ίδιοι assisting dying. Η ευθανασία είναι ένα θέμα που κάνει τζιζ στους ιατρικούς κόλπους και εκτός από την εκπληκτική ταινία Mar Adentro του Alejandro Amenábar  έχει πάρα πολλές προεκτάσεις στην καθημερινότητα των νοσοκομείων.

Έχω μία ξαδέρφη αναισθησιολόγο και ένα πολύ καλό φίλο χειρούργο. Η ξαδέρφη εργάζεται στην εντατική μονάδα νοσοκομείου της Γερμανίας και ο φίλος είναι σε μεγάλο αμερικανικό νοσοκομείο. Και οι δύο αντιμετωπίζουν καθημερινά το θάνατο. Η ξαδέρφη μου έλεγε το καλοκαίρι ότι το 65% των περιπτώσεων των χρόνια ασθενών δεν έχουν καμία τύχη επανόδου. Όταν οι γιατροί ρωτούν τους συγγενείς αν επιθυμούν να συνεχίζουν τη μηχανική υποστήριξη των ασθενών, μετά από τους έξι μήνες οι περισσότεροι το σκέφτονται. Από τη μία αναγνωρίζουν το μάταιο, από την άλλη ψυχολογικοί, συναισθηματικοί και θρησκευτικοί λόγοι λειτουργούν ως αντίβαρα, περιοριστικοί παράγοντες στη λογική επιλογή. Δεν μπορείς από κανένα να στερήσεις την πίστη στο θαύμα, οφείλεις όμως να του παρουσιάσεις την πραγματικότητα.

Ο χειρούργος έχει άλλες έννοιες. Προσπαθεί στα έκτακτα να γλυτώσει το μοιραίο ως ενεργός παίχτης. Περιπτώσεις θυμάτων πυροβολισμών σε μια αμερικανική μεγαλούπολη είναι καθημερινότητα. Το πιο δύσκολο κομμάτι της δουλειάς μου λέει είναι μετά από 13,15,18,21 ώρες χειρουργείο να βγεις και να πεις στο συγγενείς «He/She didnt make it». Δεν είναι τόσο απλό όσο ακούγεται και σίγουρα όχι όσο εύκολο φαίνεται σε σειρές και ταινίες. Ο χειρούργος όμως δεν έχει επιλογή, ο αναισθησιολόγος έχει.

Μέχρι στιγμής η Ολλανδία και η Ελβετία είναι οι μοναδικές χώρες που επιτρέπουν νομικά την ευθανασία. Όμως η ευθανασία είναι ενεργητική πράξη, σημαίνει κάποιος από το ιατρικό προσωπικό να δώσει στον ασθενή μία ουσία που θα του τερματίσει τη ζωή. Αυτό που συζητούν στη Βρετανία είναι η παθητική στάση, δηλαδή η μη παρέμβαση για να κρατήσουν κάποιον στη ζωή. Η BMA το ονομάζει “dying with dignity”, και το ίδιο όνομα έχουν κρατήσει και οι οργανώσεις που προωθούν την αλλαγή του νόμου προς αυτήν την κατεύθυνση. Η αλλαγή που προτείνεται στο νόμο είναι να μπορούν ασθενείς που δεν έχουν χάσει τη νοητική δυνατότητά τους, πάσχουν από χρόνια, μη αναστρέψιμη πάθηση και έχουν λιγότερο από έξι μήνες ζωής να μπορέσουν να δώσουν τέλος στη ζωή τους. Η αίτηση θα υπόκειται υποχρεωτικά σε δικαστική επιμέλεια. Το δικαστήριο θα εξετάζει ΜΟΝΟ αν είναι σύννομη, δηλαδή αν πληρούνται και οι τρεις παραπάνω προϋποθέσεις και θα δίνει την έγκρισή του. Η απόφαση του δικαστηρίου θα είναι μη-εφέσιμη και δεσμευτική.

Ο παρών νόμος δίνει τη δυνατότητα μόνο σε όσους έχουν τα χρήματα, να πάρουν μια πτήση για Ελβετία και να πάνε εκεί για να πεθάνουν με αξιοπρέπεια, ή έστω την αξιοπρέπεια που οι ίδιοι ΄χουν θέσει ως όριο για τη ζωή τους. Ελβετία και όχι Ολλανδία, διότι η Ολλανδία δε δίνει το δικαίωμα της ευθανασίας στους μη-Ολλανδούς πολίτες. Φυσικά υπάρχουν και εκείνοι που αντιδρούν, με προεξέχουσες τις θρησκευτικές οργανώσεις και οργανώσεις για τα δικαιώματα των ανθρώπων με αναπηρία. Οι δεύτεροι δε χρειάζεται να ανησυχούν όμως, διότι ο νόμος είναι σαφής και θέτει χρονικό όριο τέλους ζωής το εξάμηνο. Τα άτομα με αναπηρία, είτε εκ γενετής, είτε επίκτητης, είναι χρόνια ασθενείς από παθήσεις που δεν οδηγούν στο θάνατο.

Το θρησκευτικό κομμάτι είναι λίγο πιο πολύπλοκο. Στη Δύση μετά από 2000 χρόνια ιδεολογικής επιβολής της Ιουδαίο-χριστιανικής ηθικής οι νομικές δράσεις που σχετίζονται με τη ζωή και το θάνατο γίνονται αντικείμενο δημόσιας συζήτησης με λάθος κριτήρια. Ιουδαϊσμός και Χριστιανισμός απαγορεύουν την αυτοκτονία, άρα και την ευθανασία. Βέβαια εδώ και 2000 χρόνια δεν είχαν κανένα πρόβλημα με θανατικές ποινές, Ιερές Εξετάσεις, ευλογημένους πολέμους και τα συναφή, καθώς όλα είναι θέλημα Θεού. Το ζήτημα των θρησκευτικών οργανώσεων είναι να μην παίρνουν άνθρωποι από μόνοι τους πρωτοβουλίες για το πως θέλουν να τελειώσει η ζωή τους.

Εκείνο που δεν καταλαβαίνουν και γενικεύουν στη βάση «θα παίζουν το Θεό κοινοί θνητοί και θα πεθαίνουν ως αμαρτωλοί» είναι ότι ο κοσμικός νόμος δίνει το δικαίωμα, αλλά δεν είναι υποχρεωμένος ο πολίτης να το αξιοποιήσει. Απλώς ο νόμος μετά δε θα διώκει τα συμβαλλόμενα μέρη στην πράξη. Επίσης, οι πιστοί αρνούνται πεισματικά να κατανοήσουν ότι οι θρησκευτικοί νόμοι δεσμεύουν τους πιστούς και οι κοσμικοί τους πολίτες. Αν ο άλλος δεν είναι πιστός και θέλει να πεθάνει με όση αξιοπρέπεια του έχει απομείνει, όπως την ορίζει εκείνος είναι δικό του θέμα. Ούτε δικό μου, ούτε του κράτους, ούτε της εκκλησίας. Το κράτος οφείλει να παρέχει τις νομικές προϋποθέσεις ώστε να μην υπάρχουν παρενέργειες της πράξης, αλλά και να προστατεύσει τους πολίτες που μπορεί να πάρουν μια τόσο κρίσιμη απόφαση σε στιγμή αδυναμίας. Η εκκλησία δεν παρεμποδίζεται από πουθενά να ακολουθήσει το δικό της καταστατικό, πχ να αρνηθεί να θάψει ή να τελέσει μνημόσυνο στο νεκρό. Δεν μπαίνει ο ένας στα χωράφια του άλλου και τελείωσε.


Τώρα βέβαια θα μου πείτε τα γράφω όλα αυτά στα Ελληνικά, σε ένα blog που διαβάζουν άνθρωποι σε μια χώρα που δεν έχει γίνει ο βασικός διαχωρισμός κράτους-εκκλησίας και ακόμα συζητούν αν θα επιτρέψει η εκκλησία την αποτέφρωση των νεκρών. Φαντάσου να ανοίξει και καμία συζήτηση για την ευθανασία.

13 σχόλια:

  1. Υποπτευόμουν φρέσκο θέμα με το δημοψήφισμα στη Βαρκελώνη αλλά πήγα κουβά.
    Στη συνέχεια όμως με το που διάβασα τον τίτλο υποπτευόμουν Megadeth στο τέλος και δικαιώθηκα.

    Χαιρετίζω άπαντες μετά από τόσο καιρό.

    Για την ευθανασία είμαι υπέρ.
    Ο καθένας θα πρέπει να είναι σε θέση να επιλέγει την αξιοπρεπή λύση για τον εαυτό του. Η λέξη κλειδί είναι η επιλογή. Μπορεί να σας φανεί παράξενο αλλά αρκετοί στην Ελλάδα φοβούνται το ενδεχόμενο εφαρμογής της ευθανασίας επειδή (έκτος άλλων λόγων) νομίζουν πως θα εφαρμόζεται ανεξαιρέτως.

    Η Ελλάδα btw ήταν τελευταία σε σχετικό poll, δηλαδή όσον αφορά το βαθμό έγκρισης της ευθανασίας, τον καθοριστικό ρόλο της θρησκείας τον ανέφερες Ραμόν.

    Αυτοί οι τελευταίοι 6 μήνες που ανέφερες Ραμόν μου θύμισαν κάτι που είχε πει ο Ντάνιελ Ντένετ, πως το 50% του budget (ας το πούμε έτσι) των νοσοκομείων δαπανάται στους τελευταίους 6 μήνες νοσηλείας των ασθενών και αυτό -πολύ συχνά- μόνο και μόνο για να παρατείνεται ο πόνος χωρίς -πολύ συχνά- καμία πιθανότητα αποφυγής του θανάτου.

    By the way αν κάναμε μία αναγωγή (με τον εαυτό μας ο καθένας) αυτό σημαίνει πως το 50% των δαπανών για την υγεία μας καθ όλη τη διάρκεια της ζωής μας θα αφιερωθεί στο 6μηνο πριν τον θάνατο μας; :)

    Ποιος το θέλει αυτό πραγματικά; Εγώ πάντως όχι. Εάν ο επικείμενος θάνατος μου είναι αναπόφευκτος και μέχρι να φτάσω εκεί πρέπει να περάσω και από μία σωματική τυραννία πόνου. Τότε όχι.

    Επίσης, επειδή ίσως η αναφορά σε χρήματα (δαπάνες) ξινίζει αρκετά σε ένα τέτοιο θέμα, μπορείτε εύκολα να την αντικαταστήσετε με τον όρο "ιατρικοί πόροι" ή "ιατρική ενέργεια" ή "ιατρική περίθαλψη" ή κάτι σχετικό. Δεν έχει μεγάλη σημασία, δεν είναι τα χρήματα το θέμα. Είναι η τεράστια ιατρική επένδυση στο αναπόφευκτο.

    Συμπτωματικά, ένα πρόσφατο παράδειγμα αφορούσε μία κοπέλα στην Αμερική που μετακόμισε στο Όρεγκον για να προβεί σε ευθανασία αφού πλέον δεν είχε καμία ελπίδα με τον όγκο στον εγκέφαλο από τον οποίο έπασχε και επειδή φυσικά η ευθανασία επιτρέπεται στη συγκεκριμένη πολιτεία.
    Υπενθυμίζω πως το Όρεγκον είναι μία από τις ελάχιστες πολιτείες της Αμερικής που επιτρέπεται και η χρήση της μαριχουάνας και με αυτό θέλω να πως πως σχηματίζεται πλέον ένα pattern που ευνοεί συνολικά τον σεβασμό στην ατομική επιλογή και που απορρίπτει τις πατερναλιστικές πρακτικές του παρελθόντος.
    Αυτό είναι κάτι που μπορεί να το δει κανείς και με άλλες αφορμές.

    Υγ. Ο θάνατος είναι απαράδεκτος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Όταν έγραφα το κείμενο η ψηφοφορία στη Βαρκελώνη εξελισσόταν ακόμα και είπα να περιμένω να δω αποτελέσματα και αντιδράσεις πρώτα. Δοκάρι η πρόβλεψη. Έχω υποσχεθεί στον εαυτό μου να γράφω 2 θέματα τη βδομάδα για να καλύψω το κενό και προτιμώ να διαλέγω να σχολιάσω ειδήσεις που κυρίως περνάνε στα ψιλά, αλλά έχουν σοβαρές κοινωνικές-φιλοσοφικές προεκτάσεις.

    Νόμιζα ότι τόσο καιρό είχες χαθεί σε κάποιο δάσος της Πολωνίας και στις πανσελήνους μεταμορφωνόσουν σε τέρας που θα βάλλουν στο επόμενο Witcher (οι gamers καταλαβαίνουν).

    Ναι σε όλα που λες. Το τελευταίο εξάμηνο πολλές φορές γίνεται Αρμένικο. Εγώ έχει πει σε όλους τους γνωστούς, συγγενείς και φίλους ότι αν μου συμβεί κάτι θέλω να τραβήξουν τη πρίζα. Και οι 2 μου γιαγιάδες πάσχουν από Αλτζχάιμερ και δεν αντέχω να βλέπω την κατάπτωσή τους. Θεωρώ τραγικό να μη θυμάσαι μετά από 80+ χρόνια ζωής ποιος είσαι, τι έχεις κάνει, τα παιδιά και τα εγγόνια σου. Επίσης, επειδή δεν έχω κανένα θρησκευτικό ενδοιασμό θέλω να φύγω ως λειτουργικός άνθρωπος.

    Το Oregon είναι 1 από τις μόλις 5 πολιτείες που επιτρέπεται η ευθανασία και είναι λίγο λάθος θεωρώ που κάτι τόσο σοβαρό το έχουν αφήσει στις πολιτείες και δεν το συζητούν ομοσπονδιακά. Βέβαια οι αντιδράσεις των religious fanatics θα είναι περισσότερες αν πάει να περαστεί ομοσπονδιακός νόμος, οπότε έτσι τουλάχιστον δίνεται μια Α επιλογή.

    ΥΓ. Είναι στο χέρι του καθενός αν ο θάνατός του θα είναι τέλος ή επίλογος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Και όμως, ένα παιδάκι θα μπορούσε να επιβεβαιώσει τη μεταμόρφωση μου σε τέρας .
    Βρέθηκα σε μια πόλη που λέγεται Łódź (προφέρεται Γουτζ) για πρώτη φορά. Μία πόλη πιο άσχημη και από το Ηράκλειο.
    Ήταν απόγευμα, ήταν ήδη σκοτεινά και όλα τα μαγαζιά εκτός από τα ανθοπωλεία ήταν κλειστά επειδή για τους καθολικούς ήταν η ημέρα μνήμης των νεκρών.
    Ο κεντρικός δρόμος ήταν σκαμμένος βαθιά από τη μία άκρη μέχρι την άλλη λόγω έργων και γενικά ήταν παράξενα και εγώ ήμουν σε φάση wtf.
    Από τους ελάχιστους διαβάτες ήταν μια εκνευρισμένη μαμά με το ατίθασο παιδάκι της που συνεχώς της έφευγε από το χέρι και έτρεχε εδώ και εκεί. Αυτή λοιπόν η μαμά για να το συνετίσει, του έδειξε εμένα με το δάχτυλο της σαν να ήμουν μπαμπούλας. Το παιδάκι βέβαια συμμορφώθηκε και δεν δημιούργησε άλλα προβλήματα.
    Για το παιδάκι δηλαδή, ήμουν απειλή (και η μαμά του το ήξερε..χμ). Ίσως φταίω και εγώ λίγο που το αγριοκοίταζα μετά την ιδέα της μαμάς του να το φοβερίσει με εμένα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και υποθέτω ότι είναι η φορά που έφτασες πιο κοντά στο να γίνεις μπαμπούλας.

      Διαγραφή
    2. όχι υπήρχαν και άλλες τέτοιες στιγμές

      Διαγραφή
  4. Ναι, υπέρ της ευθανασίας. Με όλες τις δικλείδες, με στρυφνή διαδικασία, με κάθε είδους προφύλαξη, ειδικά για την παθητική ευθανασία, υπερ. Και οι παπάδες να πάνε να ξυρίζονται. Είμαι και γω επηρεασμένος από τον παππού μου, που το είχε δηλώσει σε όλους τους τόνους ότι αν δε μπορεί να "συγυριέται", να τον αφήσουμε να πεθάνει. Και όταν έπεσε στα 91 και έσπασε λεκάνη, έσβησε την άλλη μέρα. Οι γιατροί είπαν ότι σα να αυτοκτόνησε με το μυαλό, δεν υπήρχε κάποιος ιατρικός λόγος να πεθάνει.
    ΥΓ: Έχουμε γίνει αυτοί που μικροί μας λέγαν οι μανάδες μας να προσέχουμε... χα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Το υστερόγραφο με τσάκισε. Μου θύμισες το βλέμμα του πατέρα μου κάθε φορά που θέλει να πάει στην εκκλησία και του θυμίζω ότι εγώ δεν πιστεύω και ότι το αν επισκεφτώ εκκλησία θα το κάνω για τουριστικούς λόγους. Ναι σε όλα τα άλλα.

    ΥΓ. Θυμάστε που έλεγα ότι θέλω να γράφω 2 κείμενα τη βδομάδα; Ε, χλωμό το βλέπω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Είμαστε εν πολλοίς η πρώτη γενιά που αποσπάται τόσο ευθέως από την ελληνική θρησκευτική παράδοση και αυτό δεν είναι πάντα εύκολο για διάφορους λόγους.
    Κατά τα άλλα εγώ επιδιώκω να επισκέπτομαι ναούς όπου και αν πηγαίνω. Εκτός από το τουριστικό, αρχιτεκτονικό, ιστορικό ενδιαφέρον κλπ έχουν μία δύναμη υποβλητικότητας που με προσελκύει. Ίσως όμως αυτό να είναι ένας συνδυασμός των ανωτέρω.
    Οι θρησκείες είναι σχεδιασμένες πολύ επιτυχώς να εκμεταλλεύονται κατά αποκλειστικότητα την τάση του ανθρώπου για πνευματικότητα και τα κτήρια τους δεν θα μπορούσαν να αποτελούν εξαίρεση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτήν την ηρεμία και υποβλητικότητα η αλήθεια είναι ότι μου την περνάνε κυρίως οι καθολικοί ναοί. Το άλλο είναι πολύ μεγάλο θέμα και επειδή κοίταζα κάτι νέα στατιστικά πρόσφατα θα το κάνω ξεχωριστό κείμενο. Έχω ήδη 4 θέματα στο draft, άντε να δω πότε θα προλάβω να τα σχηματοποιήσω.

      Διαγραφή
    2. Συμφωνώ, και όσο για την θρησκεία πρόσφατα άκουσα ένα ωραίο από τον βιβλιοπώλη μου. "Η ύπαρξη της διψας δεν αποδεικνύει την ύπαρξη της πηγής". Η δίψα δεν αποτελεί ούτε καν ένδειξη ύπαρξης μιας συγκεκριμένης πηγής, θα συμπλήρωνα. Παρεμπιπτόντως, αγόραζα για ένα φίλο το " Η περί Θεού αυταπάτη" του Ντωκινς. Θα το ξέρετε μάλλον, αλλιώς συνίσταται εντόνως.

      Διαγραφή
    3. Dawkins: Some people say that I am a joke in the theology departments. I say that theology is not a subjest at all.

      Διαγραφή
    4. Fixed:Some people say that I am a joke in the theology departments. I say that theology is not a subject at all.

      Διαγραφή
  7. or it is actually a sub-jest, a low quality mockery against humanity!
    P.S. Playing with etymology there...

    ΑπάντησηΔιαγραφή